Przejdź do treści głównej

Co to takiego przemysły kreatywne i przemysły kultury. Przeczytaj na www.kreatywnisamozatrudnieni.pl

autor(ka): Maja Ruszkowska-Mazerant
2009-11-30, 13:42
Książka "Kreatywni Samozatrudnieni" - okładka Książka ”Kreatywni Samozatrudnieni” - okładka
Na stronie projektu "Kreatywni Samozatrudnieni" (www.kreatywnisamozatrudnieni.pl) można zapoznać się z nowym tekstem w "Poradniku przedsiębiorczości" - tym razem Agata Etmanowicz pisze o tym, czym są przemysły kreatywne i przemysły kultury.

Jeżeli chcesz otrzymać książkę dotyczącą tematów poruszanych w ramach projektu, napisz kilka słów o sobie i tym co robisz na adres: .

Fragment tekstu:
Coraz częściej słychać, że sektor kreatywny jest motorem rozwoju Europy, że jest jednym z największych pracodawców w Europie i że jego obroty przewyższają obroty sektora motoryzacyjnego. Czym więc jest ów „sektor kreatywny”, skąd tak duże zainteresowanie nim w ostatnich latach i na jakiej podstawie mówi się o nim jako motorze rozwoju?

Termin ‘przemysły kreatywne’ pojawił się w latach 90., ale nabrał mocy dopiero w roku 1997, kiedy w Wielkiej Brytanii powołany został międzysektorowy Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych (Creative Industries Taskforce). Pierwszy jego raport zawierał definicję przemysłu kreatywnego, która w Wielkiej Brytanii jest stosowana do dziś: „działania, które biorą się z indywidualnej kreatywności i talentu, i które mają zarazem potencjał kreowania bogactwa oraz zatrudnienia poprzez wytwarzanie i wykorzystywanie praw własności intelektualnej” .

Według definicji brytyjskiej do przemysłów kreatywnych zaliczają się:

  • reklama,
  • film i wideo,
  • architektura,
  • muzyka,
  • rynek sztuki i antyków,
  • sztuki performatywne,
  • gry komputerowe i wideo,
  • rynek wydawniczy,
  • rzemiosło,
  • oprogramowanie,
  • wzornictwo,
  • radio i telewizja,
  • projektowanie mody.

Powyższa definicja, mimo popularności, jaką zyskała, nie może być jednak uznana za jedyną właściwą i akceptowaną na świecie. Była też ona wielokrotnie krytykowana, a najczęściej zarzuca się jej brak spójności i precyzji oraz to, że nie odpowiada ekonomicznej praktyce definiowania przemysłu i sektorów. Krytyce podlega także jej zbyt szerokie ujęcie (13 sektorów) oraz z jednej strony uwzględnienie sektora reklamy i oprogramowania w całości, a z drugiej pominięcie innych sektorów, np. turystyki kulturalnej. (...)

Więcej: ZOBACZ

Jeżeli chcesz otrzymać książkę dotyczącą tematów poruszanych w ramach projektu, napisz kilka słów o sobie i tym co robisz na adres:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

LOGO

logo POKL i UE
logo WUP w Łodzi
logo POKL i UE
logo WUP w Łodzi
Wiadomość nadesłana przez czytelniczkę/czytelnika portalu www.ngo.pl.
Źródło: Kreatywni Samozatrudnieni
Miejsce: www.kreatywnisamozatrudnieni.pl
Data wydarzenia: do 2010-03-29
Organizator:

Kreatywni Samozatrudnieni

Adres:

www.kreatywnisamozatrudnieni.pl,

Tel.:

666-059-707

Faks:

-

E-mail:

kontakt@kreatywnisamozatrudnieni.pl

Www:

http://www.kreatywnisamozatrudnieni.pl 

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 0 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

tagi

  • ekonomizacja
  • kultura
Sekcja +
Sekcja +

Zamów poradnik: Mocni w promocji

Podręcznik "Mocni w promocji" i zeszyt ngo.pl
Prowadzisz fundację, stowarzyszenie lub planujesz je założyć? Dowiedz się, jak mówić o działaniach organizacji w sposób angażujący dla innych, jak chwalić się waszymi sukcesami. Zamów podręcznik „Mocni w promocji”, w prezencie dostaniesz zeszyt ngo.pl.