Przejdź do treści głównej

Bilans 2013. Co z rozliczeniami za rezultaty?

autor(ka): Małgorzata Borowska, ngo.pl
2013-12-31, 06:40
archiwalne
Nowy sposób sprawozdawania się z publicznej dotacji (rozliczenie za rezultaty) nie wejdzie w życie od początku 2013 roku, jak wcześniej planowano. Dodatkowo – wydaje się, że projekt nie niesie ze sobą korzyści, jakich od niego oczekiwano. Ngo.pl podsumowuje, co w ubiegłym roku wydarzyło się w sprawie rozliczania za rezultaty.

Pomysł na to, żeby organizacje, w przypadku otrzymania dotacji z pieniędzy publicznych, rozliczały się przed administracją z osiągniętych efektów, a nie fakturami, zrodził się półtora roku temu. Inicjator tego rozwiązania, wiceprezydent Gdyni i członek RDPP Michał Guć pisał do Rady (i na portalu ngo.pl) o tym, że zrównałoby to organizacje pozarządowe w prawach z firmami, które – jeśli wygrywają przetarg na realizację jakiejś samorządowej usługi – nie przedstawiają szczegółowego, wielostronicowego sprawozdania z jej realizacji, tylko wystawiają samorządowi rachunek.

W nowym trybie organizacje miały mieć podobne możliwości – przedstawiać zestaw osiągniętych rezultatów oraz składać proste oświadczenie, że przyznana im dotacja została przeznaczona na ich osiągnięcie.

Projekt ministerialnego rozporządzenia w tej sprawie powstał po warsztatach w Fundacji Badań i Innowacji Społecznych Stocznia. Uczestniczyło w nim z dużymi nadziejami na zmianę ponad 25 przedstawicieli administracji, samorządu, organizacji grantowawczych i wspierających. Zmienił się formularz wniosku o dotację, ramowy wzór umowy oraz wzór sprawozdania z realizacji zadania publicznego.

W trakcie warsztatu zdecydowano także, że lepsza dla nowego rozwiązania będzie tzw. szybka ścieżka legislacyjna – czyli rozporządzenie MPiPS, niż czekanie, aż zmienią się co najmniej dwie ustawy: o działalności pożytku publiczengo oraz finansach publicznych.

Na początku 2013 roku projektem zajmował się zespół prawny Rady Działalności Pożytku Publicznego, znacznie go „odchudzając”. Chodziło o to, żeby nowe dokumenty były maksymalnie proste. Następnie projekt przekazano MPiPS – od kwietnia 2013 to Departament Pożytku Publicznego opiekował się projektem rozporządzenia, jeszcze wiosną zapowiadając konsultacje.

Doszło do nich w październiku 2013, dyrektorzy Departamentu zapowiadali wówczas, że rozporządzenie wejdzie w życie od 1 stycznia 2014.

DPP, przekonany, że projekt pochodzi ze środowiska pozarządowego (jest zatem dość powszechny konsensus w jego sprawie) dał początkowo jedynie 7 dni (sic!) na zgłaszanie uwag. Termin ostatecznie przedłużono o kolejne dwa tygodnie. Słusznie – do Ministerstwa spłynęło ponad 100 opinii.

W tym samym czasie trwały konsultacje międzyresortowe. Liczba uwag i pojawiające się z nimi wątpliwości dotyczące rozporządzenia sprawiły, że DPP przesunął termin jego wejścia w życie na drugą połowę 2014.

Pod koniec października w rozmowie z ngo.pl dyrektor Krzysztof Więckiewicz mówił, że samorząd w każdej chwili w trakcie lub po zakończeniu zadania będzie mógł powiedzieć „sprawdzam” i przejrzeć dokumentację finansową projektu – sam jest bowiem kontrolowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

W związku z tym organizacja nadal będzie musiała dokumentować wydatki. Nie będzie jedynie przedstawiać ich w momencie sprawozdawania się z dotacji.

Dlaczego? Dlatego, że rozporządzenie nie uchyla przepisów ustawy o finansach publicznych ani ustawy o rachunkowości. Jest to zatem “koszt” szybkiej ścieżki legislacyjnej, wybranej dla tego rozwiązania. Mała wiedza dotycząca tego, jak będzie ono wyglądać w praktyce sprawiła, że część samorządów już teraz zapowiedziała, że nie będzie go stosować.

MPiPS oraz Rada Pożytku mają teraz pół roku na rozwianie wątpliwości i ponowne zbudowanie poparcia dla rozliczenia za rezultaty.

Czytaj też: Rozliczanie za rezultaty w pytaniach i odpowiedziach.

 


Informacja własna portalu ngo.pl

Źródło: inf. własna ngo.pl
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 1 2

Skomentuj

KOMENTARZE

  • [+] Rozwiń komentarz Kilka uwag ~Wojciech L. 31.12.2013, 08:53 1) "W związku z tym organizacja nadal będzie musiała dokumentować wydatki. Nie będzie jedynie przedstawiać ich w momencie sprawozdawania się z dotacji." - i to jest rozwiązanie które na chwilę obecną powinno być rozpropagowane w samorządach. Sprawozdanie bez załączników, załączniki w dokumentacji w siedzibie organizacji. Zero kserowania. 2) Firmy w przetargu przedstawiają fakturę za najkorzystnejszą ofertę i kombinują żeby ponieść jak najmniejsze koszty. Organizacje realizują zadania w ramach posiadanych przez Zleceniodawcę środków i zgodnie z planem muszą ponieść wszelkie koszty, nie zawsze najniższe bo tego wymaga dane zadanie. Szczegółowa sprawozdawczość jest mechanizmem obronnym przed nadużyciami. 3) Wprowadzanie rewolucji od 01.01.2014 lub nawet w II połowie 2014 jest nieporozumieniem. Minimum cały rok 2014 powinien być na przygotowania i opracowanie zmian, które powinny mieć półroczny okres przejściowy. Może w końcu zmiany w rozporządzeniu będą poprzedzone analizą, edukacją oraz przygotowaniem wszystkich narzędzi do nowego prawa (wzory dokumentacji, generatory (kolejne koszty!), programy, podręczniki itp). Usiąść, ochłonąć i opracować rozsądne zmiany. ODPOWIEDZ

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • księgowość
  • pożytek publiczny
  • prawo