Przejdź do treści głównej

STOP-KLATKA i jej wolontariusze - razem w sześciu województwach [relacja]

autor(ka): Aleksandra Chodasz
2012-07-05, 14:15
archiwalne
Zdjęcie z warsztatów prowadzonych przez wolontariuszy
237 wolontariuszy stworzyło i zrealizowało 51 warsztatów i projektów w sześciu województwach. Dotarliśmy do ponad 3200 osób, które dzięki spotkaniu z innowacyjną i angażującą metodą - DRAMĄ - mogły lepiej się poznać, otworzyć się na tworzenie więzi z innymi, doskonalić umiejętności komunikacji i współpracy, dostrzec wagę zaufania czy stać się bardziej tolerancyjnymi. Tak działa "Dramowa Akademia Wolontariacka" Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.

Program “Dramowa Akademia Wolontariacka” rozwija się w Stowarzyszeniu Praktyków Dramy STOP-KLATKA od 2006 roku. Jego ideą jest uczenie metody dramy i podnoszenie kompetencji osób, które wykorzystają zdobyte umiejętności do tworzenia projektów i warsztatów dla społeczności lokalnych, świetlic środowiskowych, klas szkolnych, domów dziecka, ośrodków dla osób uzależnionych czy bezdomnych lub w innych placówkach. Tematami przewodnimi zajęć tworzonych i prowadzonych przez wolontariuszy, po odbyciu przez nich cyklu szkoleń i przy wsparciu tutorów ze STOP-KLATKI, jest budowanie kapitału społecznego i przeciwdziałanie marginalizacji.

Co wspólnie osiągnęliśmy

W programie wzięło dotychczas udział 237 wolontariuszy, którzy stworzyli i zrealizowali 51warsztatów i projektów w sześciu województwach. Niektóre z nich były i są przeprowadzane wielokrotnie. W ten sposób dotarliśmy już do ponad 3200 osób, które dzięki spotkaniu z innowacyjną i angażującą metodą - DRAMĄ - mogły lepiej się poznać, otworzyć się na tworzenie więzi z innymi, doskonalić umiejętności komunikacji i współpracy, dostrzec wagę zaufania czy stać się bardziej tolerancyjnymi. Każdy z warsztatów odkrywał inną płaszczyznę więzi międzyludzkich i na inny sposób je budował. Odzwierciedlał osobowości i wartości autorów. Był zbudowany na solidnym fundamencie szkoleń i tutoringu specjalistów ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.

Skąd pomysł

Struktura projektu nie jest przypadkowa. Wynika z przekonania, że kiedy biorąc jednocześnie dajemy uczymy się więcej. Wynika również z doświadczenia kadry Stowarzyszenia, które od 10 lat realizuje projekty dramowe i uczy dramy. Trafność wyboru metody współpracy z wolontariuszami potwierdzają także ich życiorysy. Wielu absolwentów DAW stało się członkami Stowarzyszenia STOP-KLATKA lub działając w innych organizacjach nadal prowadzi warsztaty i projekty dramowe podnoszące jakość życia ludzi. Jako inicjatorzy i kadra programu jesteśmy dumni, że mamy w tym swój udział i dziękujemy wszystkim praktykom dramy – razem zdziałamy więcej!

Można korzystać

Skarbnicą wiedzy o dramie i budowaniu kapitału społecznego są opisy warsztatów wolontariuszy. Te zrealizowane w roku 2012 zamieszczamy stopniowo na www.stop-klatka.org.pl/daw/2011-2012/warsztaty-wolontariuszy. Stworzone w latach 2009-2010: http://stop-klatka.org.pl/daw/projekty-wolontariuszy. Projekt z 2008, który był realizowany przez kilka kolejnych lat: http://stop-klatka.org.pl/node/876

Zapraszamy do lektury, korzystania z pomysłów i kontaktu z nami, jeśli chcieliby Państwo realizować podobne projekty lub warsztaty w swoich organizacjach i społecznościach.

Głos uczestniczących w DAW

– Udział w projekcie dał mi narzędzia, które z pewnością będę wykorzystywał w mojej pracy z młodzieżą. Dużą frajdą było dla mnie doświadczenie pracy w zespole tak różnych osób. Świetnie się uzupełnialiśmy i jestem naprawdę dumny, że udało nam się przeprowadzić warsztat i zadbać o budowanie społeczności i więzi zarówno wśród uczniów, jak i między nami – mówi Dariusz Siudak z województwa  świętokrzyskiego.

– Realizacja tego projektu ugruntowała mnie w przekonaniu o wartości płynącej z metody dramy oraz tego jak dobrze przygotowany warsztat może autentyczne zmienić coś w poglądach i postawach innych ludzi. Dla mnie osobiście najbardziej niesamowite było obserwować jak inni ludzie, przez doświadczenie fikcyjnej sytuacji, wejście w różne role, mogą dojść do tak wielu wniosków i chcieć zmienić swoje życie. Zdobyłam nowe niezwykle dla mnie cenne doświadczenie, które na zawsze pozostawi ślad w mojej pracy pedagogicznej. Posmakowałam metody dramy i chcę więcej!!! Ponadto zrozumiałam sens i istotę budowania kapitału społecznego i głęboko wierzę w słuszność tej idei – zapewnia Marlena Wilgocka z  województwa lubelskiego.

– Po realizacji warsztatu byłyśmy bardzo podbudowane postawą uczestniczących kobiet, faktem, że potrafiły przekraczać swoje granice i dały się porwać spontaniczności. Otrzymałyśmy od nich wiele radości, ciepła i satysfakcji z wspólnego spotkania –  wspomina Marzena Krzyżak, z województwa podkarpackiego.

– Uczestnicząc w DAW miałyśmy świadomość, jak wiele pozytywnych doświadczeń nas spotkało. Czerpałyśmy z każdego spotkania (...). Wzmocniły się nasze więzi w grupach i pojawiły się nowe pomysły, nowe formy i sposoby współdziałania. Włożyłyśmy w swój warsztat wiele pracy. Teraz jesteśmy z tego dumne, czerpiemy wiele satysfakcji z naszych działań, szczególnie dlatego że ten rozdział naszego życia dopiero się otworzył, a nasze plany związane z dramą są jeszcze bardziej ambitne – dzielą się wrażeniami uczestniczki DAW z województwa podlaskiego.

– Będąc już prawie na finiszu przygody z DAW gdzieś głęboko mam nadzieję, że to tak naprawdę początek czegoś większego. Jestem pełna wdzięczności za otrzymaną widzę, możliwość wykorzystania jej w praktyce, za cenne rady, za wspaniale spędzony czas, wsparcie i ogrom pracy mojego zespołu kochanych Implusów. ;) Warsztat z licealistami napełnił mnie pozytywną energią, poczuciem, że szerzenie kapitału społecznego ma sens, a drama jako metoda pracy z ludźmi jest rewelacyjna – zwierza się Aleksandra Lalak z województwa lubelskiego.

– Klasa z warsztatów zadowolona, my ze współpracy usatysfakcjonowani i usatysfakcjonowane. Pozostaje ciekawość, jak wyglądają w praktyce inne techniki, jak już raz sprawdzone metody sprawdzają się w innych grupach. Z chęcią przekonamy się o tym próbując dramy we własnych działaniach. I powracająca do głowy myśl „Nie sugerować rozwiązań”, „Nie sugerować rozwiązań” – pofkreśla Ernest Grecki z  województwa podlaskiego.

Kto finansuje program

Wszelkie działania, które zrealizowaliśmy w ramach “Dramowej Akademii Wolontariackiej” nie byłyby możliwe gdyby nie dofinansowania od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Urzędu m.st. Warszawa oraz Fundacji BRE Banku. Bardzo pomogły nam również darowizny od osób indywidualnych, za które bardzo dziękujemy.

Informacje o działalności STOP-KLATKI

Misją Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA jest tworzenie przestrzeni do dialogu i pozytywnej zmiany społecznej poprzez wykorzystanie i uczenie metody dramy stosowanej. Działamy od 2002 roku.

Aktualne informacje o projektach i szkoleniach Stowarzyszenia, filmy i artykuły o dramie zamieszczamy na Facebooku: www.facebook.com/praktycydramy. Wysyłamy też regularne newslettery do każdego, kto poda swój adres e-mail na stronie www.stop-klatka.org.pl.


LOGO

Wydarzenie objęte patronatem medialnym portalu organizacji pozarządowych www.ngo.pl.

Źródło: Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
Miejsce: 5 województw
Organizator:

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 0 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • rozwój osobisty
  • wolontariat
  • wolontariusze