Dawać świadectwo i działać! Próby łączenia edukacji historycznej i o/na rzecz praw człowieka
Z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu oraz 69. Rocznicy Wyzwolenia KL Auschwitz (27 stycznia 2014) działacze i edukatorzy w dziedzinie praw człowieka oraz historycy, pracownicy miejsc pamięci i muzeów opracowali i ogłosili rekomendacje, jak twórczo łączyć edukację historyczną z edukacją o prawach człowieka i na ich rzecz.
Jak historia ma się do praw człowieka?
Pretekstem do spotkania była chęć podsumowania ‘dobrych praktyk’ wypracowanych w latach 2009-2013 przez polskie organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne w ramach programu grantowego „Edukacja o prawach człowieka” Fundacji „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość” (EVZ). Wspólnym mianownikiem zrealizowanych projektów było podjęcie próby twórczego połączenia uczenia historii z edukacją o prawach człowieka i na ich rzecz.
Sugestie przedstawione przez uczestników konferencji powinny być traktowane jako zalążek dłuższego procesu, a co za tym idzie jedno z wielu możliwych podejść do tego pełnego wyzwań tematu. Przedstawiciele dziedzin, którzy często funkcjonują w ‘innych światach’ (historia vs. prawa człowieka) uznali, że poszukiwanie punktów wspólnych może być wzbogacające, a w efekcie przynosić obu stronom wartościowe rezultaty edukacyjne. Tym samym konferencja „Historia a prawa człowieka: pamięć, edukacja i aktywizm” stanowi wyraz aktywnego włączenia się w ogólnoeuropejską debatę na temat szans i wyzwań, jakie niesie idea łączenia nauczania historii z edukacją w zakresie praw człowieka.
Fundacja na Rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu
Fundacja Humanity in Action Polska
Fundacja Ośrodka KARTA
Pobierz
-
Postulaty. Historia a praw człowieka
pdf ・43.4 kB