Przejdź do treści głównej

Sprawdź wiarygodność e-sklepu w 6 krokach

autor(ka): Europejskie Centrum Konsumenckie
2016-11-25, 15:58
użytkownik
pixabay.com, CC0 Public Domain
Pierwsze świąteczne reklamy już za nami. Oznacza to, iż wkraczamy w okres bożonarodzeniowej gorączki. Co roku o tej porze wielu konsumentów dokonuje zakupów w sieci. Jak nie dać się oszukać internetowemu sprzedawcy i w sześciu, szybkich, prostych krokach zweryfikować jego wiarygodność podpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie.

Krok 1. Ogólny wygląd strony internetowej

Wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić twoje podejrzenia. Pamiętaj jednak, że nieuczciwi przedsiębiorcy chcąc oszukać kupującego bardzo często starają się odtworzyć oryginalną stronę danego przedsiębiorcy, dlatego otrzymując e-maile handlowe dotyczące zakupów w danym e-sklepie nie wchodź na stronę przedsiębiorcy korzystając z linka w e-mailu, a samodzielnie wpisz nazwę danego sklepu w wyszukiwarce internetowej.

Krok 2. Dane kontaktowe

W zakładce "kontakt" sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Jeżeli nie możesz odnaleźć informacji na stronie przedsiębiorcy lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp bądź w ogóle nie istnieją.

Krok 3. Regulamin

Błędne jest myślenie, że skoro witryna sklepu jest prowadzona po polsku, został podany polski adres, to masz do czynienia z polską firmą. Dlatego kolejnym krokiem musi być odnalezienie regulaminu, w którym powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki.

Krok 4. Prawa konsumenta

W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) oraz o 2-letnim terminie na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie jest świadomy praw przysługujących konsumentowi, należy rozważyć zakupy na jego stronie.

Krok 5. Sposób płatności

Unikaj zakupów na stronach, w których jedyną opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub wpłata na konto osoby prywatnej – możesz z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Najbezpieczniejszym sposobem płacenia w Internecie są karty kredytowe dające możliwość przelewu zwrotnego (ang. Chargeback).

Jeżeli płacisz kartą, możesz zażądać zwrotu, gdy: produkt nie został dostarczony, sprzedawca żąda wyższej ceny niż pierwotnie wskazał lub pieniądze zostały wycofane z konta bez Twojej zgody. Dokonując płatności, koniecznie sprawdź możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem internetowym strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https://, a także symbol zamkniętej kłódki.

Krok 6. Cena – zbyt tani, żeby mógł okazać się prawdziwy

Rażąco niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Kusząca oferta telefonu w cenie 300 zł, gdy jego wartość rynkowa wynosi ok. 1000 zł może być próbą oszustwa, a nie wyjątkową promocją świąteczną.

To i jeszcze więcej…

Jeżeli wykonałeś wszystkie z wymienionych kroków i wygląda na to, że przedsiębiorca sumiennie podchodzi do swoich obowiązków, jednak pomimo to chcesz mieć większą pewność – koniecznie sprawdź opinie o danym przedsiębiorcy na portalach społecznościowych bądź na forach internetowych. Warto również skorzystać z krajowych rejestrów gospodarczych. Pamiętaj, im więcej informacji zbierzesz o przedsiębiorcy, tym będziesz miał większą pewność, że Twoje zakupy dotrą na święta.

Wykład otwarty

Ponadto Europejskie Centrum Konsumenckie 8 grudnia 2016 r. organizuje wykład otwarty pt.: „Zrób sobie prezent na święta – poznaj prawa konsumenta”. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct przy ul. Smolnej 4 w Warszawie. Zaczynamy o godz. 16.00. Zarejestruj się pod adresem: .


Pliki do pobrania

Wiadomość nadesłana przez czytelniczkę/czytelnika portalu www.ngo.pl.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK)
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 1 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • bezpieczeństwo
  • konsumenci
  • nowe technologie