Przejdź do treści głównej

Kampanie 1%. Wszystko wolno? Co nie jest zakazane, jest dozwolone

autor(ka): Paweł Prochenko dla opinie.ngo.pl
2016-03-01, 14:28
PROCHENKO: Jestem przeciwnikiem epatowania cierpieniem, infantylizacji treści, przedmiotowemu traktowaniu podopiecznych i wulgaryzacji języka. Stosowanie wyżej wymienionych zabiegów jest niesmaczne, ale nie nielegalne.

W kampaniach jednoprocentowych dozwolone jest wszystko, co nie jest zakazane, a użyte środki zależą od tego co chce osiągnąć nadawca. Wiele – być może większość – strategii reklamowych kampanii 1% opiera się na intuicji autorów, a tym, co jest sprawdzone i działa, to cierpienie konkretnego dziecka. Dlatego też tak wiele organizacji zbiera pieniądze na subkonta, co jest oczywistym wypaczeniem idei 1%, ponieważ zebrane w ten sposób środki powinny służyć wzmocnieniu działań organizacji.

Podobnie jak na inne negatywne zjawisko, jakim jest zbieranie środków z odpisu podatku przez fundacje korporacyjne, nie ma na nie prawnej rady. Zdecydowanie jestem przeciwnikiem epatowania cierpieniem, infantylizacji treści, przedmiotowemu traktowaniu podopiecznych i wulgaryzacji języka. Stosowanie wyżej wymienionych zabiegów jest niesmaczne, ale nie nielegalne.

Potrzeba edukacji

Prawdziwy sens przekazywania 1%, jakim jest wzmacnianie konkretnej organizacji pozarządowej, powinien być komunikowany, a wspomniane działania piętnowane. Jedynym wyjściem jednak jest zwracanie uwagi na niewłaściwe zjawiska i edukowanie w tym obszarze.

Służy temu między innymi Konkurs Kampania Społeczna Roku, w którym dla kampanii służących zbieraniu środków z 1% podatku przeznaczona jest osobna kategoria. Jury przyznaje nagrody i wyróżnienia, szczegółowo uzasadniając werdykt, tym kampaniom, które mogą służyć za dobry przykład. Z jednej strony to emocje sprawiają, że reklamy są skuteczne. Jednocześnie jednak dobre kampanie 1% to takie, które pokazują działalność organizacji. Należy zatem szukać unikalnej cechy organizacji lub danego tematu, na którym można zbudować emocjonalną kampanię.

 

Czekamy na Wasze opinie! Przesyłajcie je (maks. 4500 znaków) wraz ze zdjęciem na adres:

 

Paweł Prochenko – specjalista ds. komunikacji oraz realizacji kampanii społecznych. Pomysłodawca i prezes Fundacji Komunikacji Społecznej (www.fks.org.pl). Obecnie współprowadzi Fabrykę Komunikacji Społecznej (www.fks.com.pl). Wydawca portalu kampaniespoleczne.pl.

Opr.: Ignacy Dudkiewicz, opinie.ngo.pl ()


Czym żyje III sektor w Polsce? Jakie problemy mają polskie NGO? Jakie wyzwania przed nim stoją. Przeczytaj debaty, komentarze i opinie. Wypowiedz się! Odwiedź serwis opinie.ngo.pl.

Informacja własna portalu ngo.pl

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 6 4

Skomentuj

KOMENTARZE

  • Czy naprawdę? ~Michał Lahm 27.03.2016, 03:15 Cóż za fantastyczny manifest wolnego społeczeństwa. Potem to prowadzi do takich nadużyć jak działanie stowarzyszenia Przyjazna Szkoła. Sprawa była wielokrotnie opisywana, ale dla osób którym to minęło link poniżej. Natomiast drogi Autorze odrobinke wglądu w literaturę i okazuje się że oprócz działania które łamie normę wprost (contra legem) jest również działanie na mające na celu obejście prawa (praeter legem). Oba są sankcjonowane, to drugie na przykładzie prawa cywilnego to na przykład art. 58 Kodeksu cywilnego. Proponuje poczytać zanim się publicznie wypowie http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/929979,stowarzyszenie-przyjaz na-szkola-1-proc-podatku-opp.html ODPOWIEDZ
  • Artykuł o niczym ~House 02.03.2016, 11:32 Dawno już nie było artykułu, który byłby tak bardzo o niczym ... ODPOWIEDZ

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • 1%
  • media
  • PR, promocja, wizerunek
  • standardy, etyka