Przejdź do treści głównej

Jasna strona odpowiedzialnego biznesu

autor(ka): Katarzyna Gorzkowska dla opinie.ngo.pl
2016-01-04, 12:16
GORZKOWSKA: Celem funkcjonowania przedsiębiorców nie powinno być generowanie zysku dla samego zysku. Biznes może przecież wnosić o wiele większy wkład w budowanie wspólnego dobrobytu i rozwój społeczeństwa obywatelskiego.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w dzisiejszych czasach kojarzy się zazwyczaj ze sponsoringiem i innymi formami finansowania imprez. Takimi działaniami wielu przedsiębiorców usiłuje budować swój pozytywny wizerunek i pokazywać konsumentom, że zainwestowane przez nich pieniądze mają przełożenie na szczytny cel. Niestety, często na sponsoringu czy dofinansowaniu jakiejś akcji działania prospołeczne się kończą. Tego typu postępowanie natomiast sprzyja podważaniu społecznego zaufania i wiarygodności biznesu.

Bez zysku dla zysku

Co prawda żyjemy w dobie kapitalizmu, z tego powodu codziennie jesteśmy zachęcani do zachowania skupionego na egoistycznych potrzebach i konsumpcjonizmie. Zostaliśmy przyzwyczajeni do myślenia, że celem przedsiębiorcy jest generowanie jak największego zysku i ciągła walka o klienta. Niejednokrotnie odbywa się to kosztem poszczególnych jednostek.

Niestety takie egoistyczne myślenie prowadzi głównie do zgubnego w skutkach wspierania zachowań zaburzających relacje społeczne oraz uprzywilejowania wybranych grup.

Tymczasem celem funkcjonowania przedsiębiorców nie powinno być generowanie zysku dla samego zysku. Biznes może przecież wnosić o wiele większy wkład w budowanie wspólnego dobrobytu i rozwój społeczeństwa obywatelskiego.

Nie tylko firmy

Doktryna Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, w skrócie CSR) budzi obecnie wiele kontrowersji. Można by rzec, że ma zarówno tylu zwolenników, co przeciwników. Z jednej strony można pokusić się o stwierdzenie, że lepszym rozwiązaniem jest to, aby firmy przynajmniej część swojego zysku przeznaczały na działania społeczne. Z drugiej strony natomiast słychać głosy, że powinny zaprzestać stosowania praktyk maskujących z zamiaru inną, często antyspołeczną działalność.

Tymczasem CSR nie odnosi się wyłącznie do przedsiębiorców w potocznym rozumieniu (czyli sprzedawców, producentów, korporacji). Dotyczy on również między innymi szkół, uczelni wyższych, a nawet partii czy szpitali. Chodzi bowiem o odpowiedzialność za wspólne dobro, nie zaś wyłącznie wybranej grupy społecznej. Wnoszenie jak największego wkładu w społeczeństwo powinno stać się też powszechnym miernikiem sukcesu gospodarczego.

 

Katarzyna Gorzkowska – Centrum Dialogu Obywatelskiego


Czym żyje III sektor w Polsce? Jakie problemy mają polskie NGO? Jakie wyzwania przed nim stoją. Przeczytaj debaty, komentarze i opinie. Wypowiedz się! Odwiedź serwis opinie.ngo.pl.
Informacja własna portalu ngo.pl

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 2 6

Skomentuj

KOMENTARZE

  • [+] Rozwiń komentarz zysk a CSR ~Ałła Rycek 07.01.2016, 11:36 Wydaje się, że sposób przedstawiania relacji " zysk przedsiębiorstwa -CSR" w komentowanej wypowiedzi jest niewłaściwy, gdyż nie jest to decyzja wzajemnie wykluczająca. Odpowiedzialny menedżer jest świadom, iż realizacji strategii CSR wymaga środków finansowych i na nic ta piękna strategia bez wypracowanego zysku. A poza tym, Akcjonariusz dla biznesu to równoważny z innymi, a może nawet najważniejszy Interesariusz. Tak więc, nie proponujmy wyboru między wypracowaniem zysku a CSR, lecz adekwatną do możliwości biznesu równowagę. ODPOWIEDZ

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • CSR odpowiedzialny biznes
  • rzecznictwo, lobbing
  • współpraca z biznesem