Przejdź do treści głównej

Jak nawiązywać skuteczne relacje z biznesem przez organizacje pozarządowe?

autor(ka): Stanisław Skórski
2015-03-09, 10:25
użytkownik
archiwalne
Chcesz uniknąć najczęstszych błędów w budowaniu relacji z potencjalnym partnerem biznesowym? Zastanawiasz się, jak nawiązywać skutecznie nawiązywać relacje z partnerami?

Jestem aktywnym działaczem zarówno sektora biznesowego, jak i pozarządowego. Staram się przenosić jak najwięcej najlepszych praktyk ze świata biznesu w świat NGO, dzięki którym mogą zwiększać zasięg swojej działalności, liczbę beneficjentów i usprawniać swoją organizację. Staram się również pomagać im w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych, z jakimi się borykają – pisze Stanisław Skórski, prezes Laboratorium Odpowiedzialnego Biznesu

Są organizacje, które tę pomoc intensywnie wykorzystują na każdym spotkaniu czy warsztacie. Dzięki niej wdrażają usprawnienia w swojej codziennej działalności. Bardzo motywuje mnie rozwijanie przez nie skrzydeł, a najbardziej rezultaty, które dzięki takiej pomocy osiągają. Największym moim sukcesem jest pomoc jednej z większych organizacji, której usystematyzowałem procesy logistyczne i wypracowałem standardy oferty dla partnerów. Pozwoliło jej to na szybszą realizację projektów i pozyskanie większych funduszy na działalność. Współpracowałem również z organizacjami, które komunikowały mi: „Chcę, żebyś mi pomógł” i na tym ich działania się kończyły. Poświęcam mój czas, staram się pomóc i za chwilę zauważam całkowity brak konsekwencji, ponieważ komunikacja ta nie dociera do niezbędnego odcinka działań, które winny nastąpić, a mianowicie wdrażania, zmian i usprawnień.

Coraz częściej NGO stawia wysokie oczekiwania względem partnerów pomijając to, że dla osiągnięcia zamierzonego efektu potrzebny jest wkład NGO. Przykładem jest jedna z organizacji, której chcieliśmy stworzyć strategię rozszerzenia jej działalności na terenie kraju poprzez standaryzację procesów, efektywne zarządzanie projektami czy zarządzanie know-how. I tak stworzyłem zespół kilkunastu wolontariuszy specjalizujących się w różnych obszarach. Posiadali oni bardzo wysokie kompetencje do realizacji tego projektu. Organizacja ta bardzo chciała zmiany na poziomie deklaracji. Po pewnym czasie organizacja ta przestała podejmować dalszych niezbędnych kroków oraz kontaktów. Oczywiście były usprawiedliwienia braku dalszej inicjatywy takiej jak choroba, kolizja z innymi zaplanowanymi czynnościami i etc. W mojej ocenie organizacja ta nie potrafiła zapanować nad zakresem czynności niezbędnych do wykonania teraz i w przyszłości, a tym samym miała trudność w tym, aby wejść na kolejny poziom. Przykład ten wskazuje, że jak zwykle nie same chęci, ale faktyczne zaangażowanie i determinacja decydują o postępie i powodzeniu w oczekiwanych zmianach. Mankamentem całej sytuacji jest to, że został zmarnowany czas poświęcony na naukę, który mógłby poświęcony na rzecz innej organizacji uświadamiającej sobie rzeczywisty nakład pracy konieczny do zaistnienia zmian.

Zatem, co NGO może uczynić, aby działać sprawniej:

1. Terminowość – najprostsza i najczęściej zaniedbywana płaszczyzna współpracy. Jeśli kontaktujesz się z potencjalnym partnerem i deklarujesz gotowość wykonania zobowiązania w określonym terminie, to należy bezwzględnie zrealizować tę deklarację. Zobowiązujesz się do kontaktu np. we wtorek z większą ilością informacji, to zadzwoń we wtorek. Niby oczywiste, ale niestety większość organizacji tego nie przestrzega. Jeśli nie możesz dochować terminu, to poinformuj swojego partnera, że nie możesz i dlaczego. Nic tak bardziej nie frustruje, jak nieprzestrzeganie terminów, ponieważ twoja terminowość może wpływać na inne zależne partnera, o których nie wiesz. Jeżeli nie jesteś w stanie wykonać jakiegoś zobowiązania, to poinformuj koniecznie go tym fakcie i uczyń to niezwłocznie. Jeżeli oczekujesz od partnera punktualności, sam jej przestrzegaj.

2. Profesjonalizm – jeżeli ustalasz warunki współpracy, to sam ich przestrzegaj. Jeżeli zobowiązujesz się do wykonania określonej czynności, a dostarczasz inną, niż się zobowiązałeś – świadczy to o braku szacunku do czasu drugiej strony. Spotykam się z tym dosyć często i wywołuje to wiele komplikacji we współpracy. Muszę się przyjrzeć bliżej czemuś, na co się nie umawialiśmy, prosić o poprawki i najczęściej czekać kolejny tydzień, w najlepszym przypadku, aż zostanie to naprawione. Marnujemy nie tylko swój czas, ale również zniechęcamy naszego partnera do współpracy. Jeśli taki stan będzie powtarzał się, to druga strona może chcieć ograniczyć współpracę lub całkowicie się z niej wycofać.

3. Zrozumienie celów współpracy – jeżeli chcesz być rozumianym, to słuchaj uważnie. Ustal w pierwszej kolejności oczekiwania partnera i umiejętnie zadawaj pytania. NGO często stawiają wymagania oczekując, że biznes się dostosuje, ponieważ działają w słusznym celu. Pamiętajmy jednak, tak jak w każdej relacji, każdy ma swoje oczekiwania wobec drugiej strony. Nie zawsze da się wszystkie spełnić. Często trudno jest uzyskać ich zbieżności w takim zakresie, który będzie satysfakcjonujący dla obydwu stron. Jeżeli nie jesteś w stanie zadowolić wszystkich wymagań partnera to poinformuj go o tym. Im wcześniej to zrobisz, tym lepiej dla waszej współpracy. Szkoda czasu twojego i drugiej strony, ponieważ brak komunikacji w tym zakresie najczęściej psuje relacje partnerów i powoduje frustrację.

4. Długotrwała współpraca – graj w otwarte karty i buduj długotrwałe relacje. Biznes, jak również NGO, szukają partnerów na dłużej, takich, którzy wiedzą, że mogą na to sobie polegać, stawiać oczekiwania i rozumieć swoje potrzeby. Poszukiwania nowych partnerów wiążą się najczęściej z kosztami, przygotowywaniem ofert, czasem i etc. Zatem warto starać się jak najbardziej, tak aby utrzymywać takie relacje tj. jak najlepsze i najdłuższe. Skończyły się czasy tzw. „złotych strzałów”, kiedy organizacje wydawały spore pieniądze na działalność NGO. Nastąpił zwrot i organizacje wymagają od siebie nawzajem transparentności, konkretnych rezultatów oraz zaufania. Zgodnie z maksymą świat jest mały – jeśli partner tobie ufa, informacja o tym pójdzie dalej i łatwiej będzie Ci zdobywać nowe partnerstwa.

Jeżeli stawiamy oczekiwania, to zacznijmy je też stawiać w stosunku do siebie. Zadajmy sobie pytanie: czy jeżeli oczekujemy terminowości, sami jesteśmy w stanie ją zapewnić? Czy jesteśmy profesjonalni w kontaktach i rozumiemy, dlaczego potencjalny partner chce z nami współpracować? Czy partner, z którym rozmawiamy, jest godny zaufania i nastawiony na partnerstwo? Najwięcej czasu w mojej działalności zabrało mi zrozumienie tego, że nie z każdym warto jest współpracować. To wymaga czasu, energii i odwagi. Zatem każdy z nas powinien sobie zrobić rachunek sumienia i zastanowić się na tym, co może zmienić w swojej organizacji i podejście do działania, aby te relacji budować coraz dłuższe i efektywniejsze.


Wiadomość nadesłana przez czytelniczkę/czytelnika portalu www.ngo.pl.

Źródło: Akademia Odpowiedzialnego Biznesu
Organizator:

Akademia Odpowiedzialnego Biznesu

Adres:

Legnicka 65, 54-206 Wrocław, woj. dolnośląskie

Tel.:

502 352 388

Www:

http://akademiaodpowiedzialnosci.pl 

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 3 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • współpraca z biznesem
  • współpraca z biznesem